דפים

תיק מוצר

תיק מוצר

תיק מוצר מכיל את כל המידע הקשור בייצורו של המוצר, ומהווה חלק מהותי מתיק ייצור עצמו. תיק המוצר כולל אוסף של כמה תיקי ייצור מותאמים לתחומי ההנדסה , זאת לצד מידע נוסף והכרחי. מכיוון שכל תחום תיק מוצר כולל במסגרתו מסמכים שונים ופרטים הרלוונטיים לתחום עצמו בלבד, הרי שהגדרתו של תיק מוצר עשויה להיות בעייתית מעט, אולם, באופן כללי, מדובר במכלול של מידע הקשור בייצורו של המוצר, בהיבטיו השונים. על תיק מוצר לכלול במסגרתו אל כל המסמכים השונים הנדרשים, כדי לייצר את המוצר בכמה סדרות, כלומר, להביאו לכדי ייצור המוני. תיק ייצור נועד גם עבור גורם אחר, שלא לקח חלק בתהליך תכנונו ופיתוחו של המוצר, אך עתה מבקש לייצרו. במקרה זה, יספק לו תיק ייצור זה, את כל המידע הדרוש לצורך ייצורו של המוצר החדש. תכולתו של תיק מוצר נקבעת, פעמים רבות, על ידי הלקוח עצמו, המבקש תיק מוצר, והאחראים על הכנתו הינם בדרך כלל העוסקים בתחום ההנדסה, במסגרתו של גוף ההנדסה בחברה המתכננת ומפתחת את המוצר או הפטנט.

תיק מוצר – מה הוא מכיל

תיק מוצר מכיל מגוון של מסמכים שונים וידע רב, המאפשרים את ייצורו של המוצר באופן מסחרי. כמו, למשל, הוראות הרכבתו של המוצר, שרטוטים ומפרטי תהליכים, תחזוקתו של המוצר, התייחסות להיבטי בטיחות, אבטחת איכות, רשימת מתקנים וכן שרטוטים שונים, הממחישים את אופן ייצורו של פטנט . מבין מגוון השרטוטים השונים, במסגרתו של תיק מוצר, ניתן למצוא שרטוטים אלקטרוניים, שרטוטי פריטים נלווים, שרטוטי אריזה, שרטוטי הרכבה ועוד ועוד.

כיצד בנוי תיק מוצר


ככזה המכיל בתוכו תכנים רבים הקשורים בייצורו של המוצר, בנוי תיק ייצור באופן ברור ומאורגן, על מנת לספק את כל הידע הדרוש, ובאופן היררכי ונכון. תיק מוצר סטנדרטי כולל בין דפיו הראשונים דף פק"ע – פקודת עבודה. בדף זה מרוכז כל המידע הרלוונטי, המסביר את רשימת התהליכים השונים, אותם יש לבצע, במסגרתו של תהליך הייצור, עד לקבלתו של המוצר הסופי. בנוסף, ניתן למצוא בדף זה גם מידע הקשור בייצור עצמו וכן מידע באשר הצדדים השונים, האחראים לביצועו, כמו למשל פרטי הלקוח וכדומה. בהמשך מופיעים השרטוטים, רשימת חלקיו השונים של המוצר, מסמכים נלווים ועוד. הנפקתו של תיק ייצור יעשה על ידי מהנדס תעשייה וניהול, אשר בקיא בכל תהליכי הייצור השונים של המוצר החדש. ארגונו של תיק פטנט באופן מסודר ונכון, הכרחי במיוחד, כדי לאפשר לקורא אותו לקבל את כל המידע הדרוש לו, באשר לכל אחד מהשלבים השונים, המעורבים בתהליך ייצורו של המוצר, לרבות תהליכי אבטחת איכות שונים, המהווים גם הם פרט חשוב בתהליך כולו. כדאי לדעת – תיקי ייצור זהים במתכונתם בדרך כלל בין מוצר למוצר, אולם מהות התוכן, אותו הם כוללים במסגרתם, משתנה בהתאם לתחום אליו קשור פטנט.