דפים

תכנון מוצר


תכנון מוצר –רקע, והגדרת דרישות מוצר


הגדרת דרישות מוצר מהווה חלק חשוב ומהותי בתהליך תכנון מוצר ,שכן זה המתווה הראשוני המנחה את צוות הפיתוח אלו בדיקות הנדסיות עליהם לבצע ואילו בעיות מהותיות יצטרכו להוכיח וכמובן על פי אלו קריטריונים ואמות מידה של הצלחת המוצר.
בתהליך תכנון מוצר יכולה להופיע הנחיה מעורך פטנטים באילו טכנולוגיות על המהנדס להשתמש כיוון שאלו כבר הוגשו בבקשת רישום פטנט לפני תחילת הפיתוח, כלומר יופיעו במסמכי אפיון ,דרישות בעלות אופי הנדסי או עסקי השייכות לפיתוח הפטנט או מיזם בכללותו ,הנחיות עסקיות ותובנות המשויכות לשוקי היעד אותם מיועד המוצר, או בקשה לשימוש בטכנולוגית ייצור אחד במקום השנייה משיקולי עלויות ייצור וחדירה לשו-חובה שיילקח בחשבון בתהליך תכנון מוצר.


תכנון מוצרים-מחקר ופיתוח

מחקר ופיתוח, בתהליך תכנון מוצר ,מוגדר בדרך כלל על פי המורכבות ותחומי ההנדסה של הפטנט המיועד לתכנון, תהליך תכנון מוצר בדרך כלל יתאפיין בשלב זה במציאת פתרונות הנדסיים והוכחות התכנות לרעיון שהוגדר מראש בשלב איפון המוצר ויבחן לפי מערכי ניסוי שהוגדרו מראש ,ומכן תהליך מחקר יכול להעמיק ולשאוב השראה מין הטבע או ,מתעשיות מגע קיימות ,לדוגמא :צילום וניתוח אופן ריחוף של שפרירית יכול להוביל למסקנות מהותיות וחשובות בתכנון כלי תעופה בעל מאפיינים דומים, כך גם נכון מאוד ללמוד אלו תנועות ריחוף כבר קיימות בתעשיות תעופה שונות.
סריקת פטנטים וחיפוש על ידי מידען יוביל לידע בעל ערך גם בהיבט ההנדסי מלבד נושא קניין רוחני –פטנטים, כלומר בכל תהליך תכנון מוצר חשוב להכיר מקרוב את כל המוצרים המתחרים ואך לשאוב השראה מתחומים בעלי מאפיינים דומים שיכולים להוביל לפתרונות הנדסיים יוצאי דופן.


תכנון מוצר- ייצור אב טיפוס

תהליכי פיתוח ובניית אב טיפוס למוצר הינם שלבים מהותיים בתהליך תכנון מוצרים, לקויים בתכנון מוצר יעלו מייד עם בניית אב טיפוס ובעיות תפקודיות ולשם כלך חשוב ליישם את חלק זה של תהליך תכנון מוצר.
תהליך התכנון של חלקי המוצר וההנדסה מימנו היא מורכבת ישעה ב2 שלבים עיקרים של תכנון , תכנון מוצר ראשוני ושלב תכן משני ,ותפקידים להעלות ולייצר את כל מורכבות המוצר באופן ממוחשב לפני ייצורם בטכנולוגיות שונות , ייצור בהדפסה תלת מימדית, ייצור בעיבוד שבבי, הדפסת מעגלים אלקטרוניים ,רכש רכיבים ,יישום והרכבת חלקי המוצר.
שלב תיעוד הרכבת אב הטיפוס בתהליך תכנון מוצר הינו, בדיקת איכות החלקים ,מידות ,אפיצויות , בדיקת תפקוד המעגלים והרכבת המוצר לכדי יחידה עצמאית מתפקדת, בתהליך הרכבת חלקים מתעדים ובוחנים נק' שעלולות להיות בעיתיות עם תפקוד ממושך של המוצר ,הפקת תיק מוצר.

תכנון מוצר- מעבר מאב טיפוס לייצור

לאחר הרכבת אב הטיפוס ובדיקה ראשונית של תפקוד בתנאי שטח מצויים, תיק מוצר יעבור עדכונים קלים בהתאם לשינויים הדרושים, ויוכן לקראת ייצור סדרה ראשונית של המוצר הנקראת גם סדרת 0 ,להרצה ראשונית מול קבוצת מיקוד ייעודית למוצר ,תכנון מוצר בשלב זה יעבור לשלב הנקרא הידוק מידות מול היצרן הסופי ,התאמת המוצר ,כיול ואיפוס פס הייצור, עד לאישור המוצר על ידי הלקוח .