דפים

הדפסה תלת מימדית

מהי הדפסה תלת מימדית

הדפסה תלת מימדית הינה הדפסה מיוחדת, המתאפשרת בזכותה של טכנולוגיה חדשנית, המאפשרת לייצר דגמים תלת מימדיים ישירות מתוך תוכנות מחשב מיוחדות. מכונות הדפסה תלת מימדית מייצרות את דגמיהן מחומרים פלסטיים או פולימרים, שכבה אחר שכבה, עד לקבלתו של דגם סופי תלת מימדי, המותאם באופן מדויק לדגם המקורי, כפי שתוכנן באמצעות המחשב. אם כן, אילו שיטות טכנולוגיות מאפשרות הדפסה תלת מימדית ומה מאפיין כל אחת מהן? על כך, בכתבה הבאה.

הדפסה תלת מימדית – לשם מה נועדה

הדפסה תלת מימדית מאפשרת את ייצורם של דגמים ואבות טיפוס מחומרים פלסטיים ופולימרים שונים. הדפסה תלת מימדית מתבצעת באמצעות שיטות רבות, המאפשרות את קבלתם של דגמים חזקים במיוחד עד לכדי רמת דיוק גבוהה ביותר. הבחירה בשיטת הדפסה תלת מימדית, נעשית בהתאם לדגם הרצוי ודרישות הפרויקט. לצורך דיגומם של המודלים השונים באמצעות הדפסה תלת מימדית יש צורך בקבצי תיב"ם של המודלים התלת מימדיים, וכל זאת בפורמט מתאים.

הדפסה תלת מימדית באמצעות שיטות יצור שונות

הדפסה תלת מימדית ניתנת לביצוע, כאמור, באמצעות כמה שיטות. השיטה הראשונה, שיטה ישראלית מוכרת, הינה הדפסה תלת מימדית על פי שיטת "אובג'ט". במסגרתה של הדפסה תלת מימדית זו, נעשה שימוש במדפסת אובג'ט, המבצעת הדפסת פולימר, הרגיש לקרני UV, ישירות על הדגם, הדפסה המאפשרת את בנייתו של דגם בתלת מימד באופן הדרגתי, שכבה אחר שכבה. שיטת הדפסה תלת מימדית זו מציעה רמת דיוק טובה, היא כוללת חומר בעל תכונות מכאניות טובות ומחירה, בהשוואה לשיטות אחרות, סביר. חסרונותיה של שיטת הדפסה תלת מימדית זו הן כי היא מוגבלת למספר מצומצם של צבעים – לכחול, לבן ושקוף ובנוסף, החומר ממנו עשויה, איננו עמיד בטמפרטורה הגבוהה מעל 40 מעלות. הדפסה תלת מימדית זו מתאימה במקרים בהם נדרשת תצוגה של חלקים באופן מדיוק שלא נדרשים ביכולת כפיפה גבוהה.

"זי קורפ" –הדפסה תלת מימדית

שיטת הדפסה תלת מימדית נוספת הינה ה"זי קורפ". באמצעות שיטה זו ניתן לייצר מודלים בצבע מלא, באמצעות הדפסת דיו מיוחד על שכבות דקות של אבקת גבס. היתרונות של שיטה זו כוללים את מחירה הנמוך יחסית וכן את אפשרות ההדפסה בצבע מלא. שיטת הדפסה אחרת הינה שיטת דיגום מהיר, המאפשרת לייצר מודלים באמצעות חומרים פלסטיים עמידים במיוחד, בדומה למוצר עצמו. שיטה זו נעשית ברמת דיוק גבוהה, אולם פני השטח שלה מחוספסים מעט ולכן יש צורך בגימור נוסף, אם יש צורך בפני שטח חלקים. שיטת ההדפסה האחרונה הינה שיטת הדפסה תלת מימדית בלייזר, הנחשבת לשיטה הוותיקה ביותר מבין כולן. באמצעות פולימר נוזלי, נוצר הדגם שכבה אחר שכבה. גם שיטה זו מציעה חומר חזק ועמיד וכן רמת דיוק גבוהה, אולם עובדת .