דפים

אב טיפוס

 אב טיפוס



כאשר מפתחים פטנט, אחד השלבים החשובים ביותר טרום מכירת הפטנט פטנטים שונים הוא יצירת אב טיפוס. לעיתים, רישום הפטנט באופן חוקי אף יהיה מותנה בניית אב טיפוס משכנע. אב טיפוס יפגין את יכולתו האמיתי של הרעיון לפטנט להפוך למוצר בר קיימא שמאפשר שימוש ולבחון את הכנסתו של פטנט ליצור המוני. פטנטים רבים יפתחו כבר באופן יעודי עבור הגופים שמיועדים לפתח אב טיפוס למוצר פעיל בשוק. בניית אב טיפוס נמצא מראש בתקציב הפיתוח של חברות וגופים רבים המבקשים לפתח פטנטים בעצמם ולא להתלות על ההיצע הקיים בשוק.

בניית אב טיפוס באופן פרטי


ניתן להגיש פטנט לרישום והגשה לתקציבי פיתוח כבר לאחר בניית אב טיפוס ראשוני והצגת תפקוד המערכת. במקרה של מכירת פטנט, פטנט שנמכר לאחר שלב אב טיפוס עשוי להכניס לממציאו סכומים מכובדים יותר מאשר מכירת רעיון בלבד. אולם, במידה וממציא הפטנט עבד בחברה העוסקת במוצרים דומים לזה שהוא מבקש לפתח או בעיקר אם קיבל בעבר שכר מתוך תקציבי פיתוח של חברה או גוף, רצוי לגשת לבדוק את זכויות הקניין הרוחני עוד טרם תחילת הליכי הפיתוח לבניית אב טיפוס. אב טיפוס יכול להוות בסיס לרישום פטנט מלא.

מאור לוגסי: הגשת אב טיפוס לפיתוח


תקציבי פיתוח כולל ברוב המקרים גם פיתוח אב טיפוס, עוד בשלבים מוקדמים בהרבה ליצור המוני. אב טיפוס מאפשר לבחון באופן יסודי את התפקוד בפועל של הפטנט ולבנות שיטת עבודה מבוקרת ובחינת התאמת המוצר לשוק. בעת בניית אב טיפוס יעלו גם כל השאלות לשיפור התפקוד ופעולה יעילה ביותר של הפטנט. אב טיפוס למעשה הוא המוצר הראשוני על פי הפטנט והוא כבר אמור לתפקד באופן מלא ככל האפשר להדגים את דרך עבודתו המלאה של המוצר הסופי. אולם, גם אב טיפוס מוצלח יידרש לעיתים להתאמות וניסויים נוספים תוך כדי תהליך רישום פטנטים ועוד טרם הכניסה לשוק.

באילו תחומים ניתן לפתח אב טיפוס


כמות הפטנטים המיועדים לבניית אב טיפוס היא אין סופית. בכל תחום שבו יש יצור פעיל של מוצרים או טכנולוגיות, כגון אלקטרוניקה, בנייה, מכונאות, ועד לרפואה או תחומי טיפול שונים ומוצרי קוסמטיקה ואף צעצועים. לפני בניית אב טיפוס ניתן ואף רצוי לאתר את החברה שעשויה להתעניין במוצר ובפיתוח אב טיפוס או קניית אב טיפוס קיים להמשך פיתוח. בכל מקרה, בטרם הצגת אב טיפוס קיים או הגשה לבניית אב טיפוס על ידי המשקיעים, מומלץ לגשת להסדרת זכויות הקניין הרוחני.

המאמר נכתב על ידי מאור לוגסי