דפים

פטנטים

הפטנטים - להפוך רעיון למציאות


פעמים רבות ודאי עולה במוחכם רעיון, שנדמה לכם וגם אם לרגע אחד וקצרצר, כי מדובר ברעיון מקורי והמצאה בלתי רגילה, שתשנה את חייהם של רבים. עולם הפיתוחים וההמצאות מלא במבחר אינסופי כמעט של פטנטים והמצאות חדשות, שיכולים להביא לכדי מהפכות של ממש. אולם, משלב הרעיון ועד פיתוחו לכדי המצאה, שמשווקת בקרב המונים והופכת ריווחית יכול לעבור זמן רב. השלב החשוב, ממש כמו שלב הרעיון ופיתוחו, הינו השלב בו הופכת ההמצאה לממשית יותר ונרשמת כפטנט. פטנטים הופכים את הרעיונות לממשיים יותר ומתחילים תהליך חשוב של פיתוח ושיווק. רישום פטנטים עלול גם הוא להיות תהליך ארוך במיוחד, וכדי לעשותו נכון מומלץ להיעזר באנשי מקצוע, המתמחים בתחום רישום פטנטים.

רישום הפטנטים – איך זה נעשה

גיבשתם רעיון, יש לכם המצאה בלתי רגילה, אולם משלב זה, חובה עליכם להתאזר בסבלנות רבה. רישום פטנטים הינו הליך ארוך במיוחד, שעלול להימשך לעיתים כמה שנים. בתקופה זו, מרגע הגשת בקשת רישומו של הפטנט, לא נהנה המגיש מזכויות משפטיות כלשהן על הפטנט ועליו להמתין עד לקבלת בקשתו. משהוגשה הבקשה לרישום פטנטים, מחויב רשם פטנטים לקבלתה בהקדם האפשרי, תוך ציון תאריך הבכורה, תאריך חשוב במיוחד, המתייחס למועד בו יקבל הפטנט מעמד רשמי. במסגרתו של תהליך רישום פטנטים, לאחר קבלתה של הבקשה, נבחן הפטנט. במידה ונעשו בו שינויים, במהלך תקופת הבחינה, חובה על ממציא הפטנט ליידע את משרד הפטנטים. חשוב לדעת כי שינויים אלה או תיקונים, הנעשים עליו, יכולים לשנות את תאריך הבכורה. עם הגעתו של השלב הסופי, במסגרתו של תהליך רישום פטנטים, הלא הוא שלב לו מצפים רבים, נרשמת ההמצאה שהתקבלה ביומני הפטנטים לתקופה של שלושה חודשים. במסגרת תקופה זו רשאיות חברות או אנשים פרטיים להתנגד לבקשה שהוגשה, בין אם מסיבות חוקיות הקשורות ברישום פטנטים ובין אם מסיבות אחרות.

פטנטים – רישומו של פטנט

לאחר תקופת התנאי, שלושת חודשי ההמתנה, בה נרשמה ההמצאה ביומני הפטנטים, ובמידה ולא הועלתה התנגדות כלשהי, מקבל הפטנט תוקף רשמי על ידי רשם הפטנטים. כדאי לזכור כי רישומו של הפטנט מוגבל לזמן מסוים ויש לחדשו אחת לתקופה. עובדה נוספת חשובה, היא כי פטנטים מקבלים תוקף רק במדינה בה נרשמו. ולכן, במידה ומעוניינים להשתמש בהם גם במדינות נוספות, יש לבצע תהליך של רישום פטנטים גם בהן, ועל פי הקריטריונים המקובלים בכל אחת ואחת.
בכל תהליך זה, בו מעורבים פטנטים ורישומם במשרד הפטנטים, חשוב להיעזר בבעלי מקצוע מובילים בתחום הפטנטים, שכן הליכים אלה עלולים, לעיתים, להיות מורכבים יותר מהמצופה. תהליך רישומם של פטנטים הינו, כאמור, תהליך ארוך. הוא כולל בתוכו את בחינתו של הפטנט, ולא אחת גם היבטים משפטיים. חשוב לפעול בהתאם לדרישותיו של התהליך, יחד עם בעל מקצוע מתאים כדי ליהנות, בסופו של התהליך, מפטנט מתאים וריווחי.