דפים

בניית אב טיפוס

בניית אב טיפוס – השלבים בבנייתו

בניית אב טיפוס, המצאה שטרם בשלה לכדי מוצר שלם ומוגמר אך מוגדרת מספיק כדי לרשום עליה פטנט, הינה החלק החשוב ביותר בתהליך פיתוחו של מוצר חדש. בניית אב טיפוס מאפשרת את בחינתו של המוצר החדש ותפקודו בתנאים אמיתיים, תוך ביצוע ניסויים שונים. בניית אב טיפוס מאפשרת להחליט על שינויים עיצובים, במידת הצורך, וכן לקבל תקנים ואישורים מתאימים כדי להתחיל בייצורו באופן המוני. תהליך בניית אב טיפוס כולל התייחסויות לתכונותיו השונות של המוצר, למטרותיו ולשוק, אליו מיועד. בניית אב טיפוס מאפשרת את הצגתו של המוצר בפני משקיעים פוטנציאלים או קונים, בטרם ייצור המוני ושיווקו בשוק.


בניית אב טיפוס – איך זה נעשה


בניית אב טיפוס, מידת מורכבותו של התהליך ואופיו, תלויים בעיקרם בסוג המוצר או בטכנולוגיה, בעזרתה מיוצר. פעמים רבות תהליך בניית אב טיפוס פשוט במיוחד, ונעשה בעזרתם של בתי מלאכה או מהנדסים, ולעיתים בניית אב טיפוס מורכבת יותר ודורשת כמה חברות הנדסה וכן עבודת מחקר ופיתוח ארוכה יותר. כדאי לדעת, שאף על פי שתהליך בניית אב טיפוס של מוצר קטן, כמו כלי בישול, למשל, יכול להיות פשוט יותר מתהליך בניית אב טיפוס של מכשיר חשמלי גדול ומורכב, שני תהליכים אלה כוללים שלבים זהים במסגרתם, כדי ליהנות, בסופו של התהליך, ממוצר מוגמר מושלם ומתאים.

בניית אב טיפוס – השלבים המקדימים


תהליך בניית אב טיפוס כולל בתחילתו כמה שלבים ראשוניים, בטרם ניגשים לבנייה עצמה. השלב הראשון והבסיסי ביותר הינו שלב ניסוח הצורך, אותו אמור המוצר לספק. בניית אב טיפוס כוללת התייחסות לגודל המוצר, משקלו, המימדים השונים שלו ומידת הנוחות המתקבלת, במסגרת השימוש בו. גיבוש הגדרות אלו, במסגרתו של תהליך בניית אב טיפוס, חשובה במיוחד שכן זו מאפשרת הגדרה ברורה של הרעיונות השונים ותיאום ציפיות נכון בין העובדים השונים, האחראים על פרויקט פיתוח וייצור המוצר. לאחר גיבוש הרעיונות והניסוחים השונים, מגיע שלב התוכן הראשוני, המתייחס לעיצובו של המוצר, אופן פעולתו, המרכיבים שכולל, מידת יעילותו וכדומה. שלב זה כולל גם שרטוטים, הממחישים את אפשרויות השימוש השונות בו ומפרטים את מידת מורכבותו.

בניית אב טיפוס – תהליך הבנייה

לאחר שלב גיבוש הרעיונות, ניסוח הצורך, תכנון שרטוטים ובניית מודלים, מתחיל תהליך בניית אב טיפוס, שהינו תהליך הפיתוח הסופי, בהתאם להגדרות והשרטוטים. תהליך בניית אב טיפוס יכול להיות מורכב יותר, במידה והאב טיפוס שהתקבל דורש שינויים, תיקונים או התאמה חדשה. במקרים מסוג אלה, נדרשת פעמים רבות בנייה מחדש או שינויים, על גבי האב טיפוס שנבנה. פעמים אחרות, מתקבל אב טיפוס מושלם, שלאחר בדיקות קפדניות שעובר, מוכן לייצור המוני, לו מקדימה סידרה ראשונה של ייצור מוגבל, לצורך בדיקתו של המוצר בשוק.